VERKSAMHETSBERÄTTELSE 2022

Verksamhetsberättelse 2022

Bokslut för 2022

År 2020 och 2021 handlade mycket om pandemirestriktioner. Även 2022 började med pandemirestriktioner, om än inte lika stora som de tidigare åren, men den 9 februari upphävdes samtliga restriktioner i vårt land. Några veckor senare startade det krig som gjorde att 2022 blev ett år som varit präglat av oro, något som förstås också påverkat oss i vår egen spårvägsvärld. Vi kan ändå notera att fem av våra föreningar är på högsta nationella elitnivå:

Michelle Coleman och Isak Eliasson, två av Spårvägen Simnings mest framgångsrika under 2022. Michelle vann brons på kortbane-VM:s 4×50 m medley och hade ytterligare flera placeringar bland de sex bästa, bl.a. var hon femma på 50 m fritt, 0,04 sekunder från medalj. Isak Eliasson vann bl.a. sex guld på kortbane-SM i november. Foto: Torbjörn Hanson.

Spårvägen Simning har tagit över rollen som Spårvägens ledande idrott. Med 15 SM-guld och flera simmare på hög internationell nivå, som Michelle Coleman (bl.a. VM-brons på 4×50 m medley), Robin Hanson och Isak Eliasson, har Spårvägen Simning haft ett av sina bästa år någonsin.

Spårvägen Brottning har återkommit på högsta nationella nivå med ett svenskt mästerskap, Ilias Ayhan, och många andra ungdomar och juniorer som är på gränsen till att kunna prestera på hög internationell nivå.

Spårvägen Badminton är efter några år i lägre divisioner tillbaka i den högsta badmintonligan, och det med nästan uteslutande aktiva från de egna ungdomsleden.

Spårvägen Bordtennis herrlag kom våren 2022 fyra i högsta Pingisligan och har nu vid årsskiftet en tredjeplats i 2022/23 års liga. Damlaget är trea i Superettan (näst högsta serien).

Spårvägen Friidrott håller ställningarna som en av Sveriges bästa friidrottsklubbar med Daniel Ståhl som en av landets mest framgångsrika friidrottare alla kategorier. Men med Spårvägen Friidrotts mått mätt var 2022 inte något succéår, ”bara” sex SM-guld och trots att Ståhls fjärdeplats på VM och femteplats på EM är fantastiska prestationer så är han inte längre den givne världsettan, även om han i år, för sjunde året i rad, kastat diskus längst i världen.

Våra övriga spårvägsföreningar är kanske inte riktigt på samma höga nationella elitnivå men har ändå framgångsrika verksamheter. Spårvägen Brasiliansk jiu-jitsu, med bara två år som spårvägsförening, har arrangerat ett par mycket framgångsrika BJJ-turneringar i Liljeholmshallen och har en växande skara utövare. Spårvägen Fotboll var ett topplag i division 4, med nästan uteslutande spelare från den egna ungdomsverksamheten. Spårvägen Handboll har ett kombinerat junior/damlag i div 3. Spårvägen Tyngdlyftning har en stolt historia och några aktiva som kan aspirera på topplaceringar på SM. Varken Spårvägen Cykel, Spårvägen Tennis eller Spårvägen Volleyboll har i nuläget några högre elitambitioner men ändå väl fungerande verksamheter. Spårvägen Tennis arbetar för fullt för att utöka antalet banor i Kärrtorp, från fyra till sex, vilket ökar möjligheterna att bli än mer framgångsrika.

Spårvägen är mycket mer än bara elit. Många av våra föreningar har stora och framgångsrika ungdomsverksamheter. Allra främst, med den största ungdomsverksamheten i respektive idrott, är Spårvägen Badminton och Spårvägen Bordtennis som båda måste säga nej, på grund av lokalbrist, till ungdomar som vill träna med Spårvägen. Även Spårvägen Tennis och Spårvägen Brottning har en lång kölista med barn som inte kan beredas plats. Framgångsrika ungdomsverksamheter, med avseende både på volymer och förmågan att få fram elitidrottare, ser vi även i Spårvägen Simning och Spårvägen Friidrott. Även spårvägsföreningarna i brasiliansk jiu-jitsu, cykel, fotboll, tyngdlyftning och volleyboll har ungdomsverksamheter i varierande grad. Allt som allt bidrar våra spårvägsföreningar med att ge en meningsfull fritid till närmare 6000 barn och ungdomar.

Men allt är inte positivt. Det finns utmaningar för våra spårvägsföreningar, både ekonomiska och av andra slag. För Spårvägen Fotboll, som haft Skarpnäcks sportfält som hemmaplan sedan 1990-talet, finns ett Hammarby Fotboll som driver frågan att få ta över just Skarpnäck, något som skulle kunna hota Spårvägen Fotbolls existens. Spårvägen Handboll, som under 35 år hade ett damlag i högsta serien, har ett enda aktivt lag och ingen ungdomsverksamhet. Om inte krafttag görs finns en uppenbar risk att Spårvägen Handboll om några år går i spåren efter Spårvägen Orientering och Spårvägen Skidor, båda nedlagda under de senaste åren.

2022 har ändå stärkt Spårvägens position som Sveriges, mätt i antal SM-guld, mest framgångsrika idrottsförening. Med 2023 öppnar sig nya möjligheter, och nya utmaningar, för alla spårvägare. Hanterar vi de utmaningarna och möjligheterna på ett bra sätt kommer Spårvägen att gå ut ur 2023 än starkare.

Lycka till 2023, alla spårvägare!

Anders Johrén
Ordförande i Spårvägens Alliansförening

Stockholms Spårvägars Gymnastik och Idrottsförening, Alliansen

Alliansstyrelsens sammansättning 2022

Ordförande                   Anders Johrén
Vice ordförande           Ensio Andersson
Sekreterare                   Lena Norell
Vice sekreterare           Jan-Erik Nordström
Kassör                            Claes Swedenstedt
Ledamot                        Sven-Gunnar Hegg
Ersättare                         (vakant)

Revisorer
Revisor:                         Bo Fredriksson
Revisorssuppleant:     Margaretha Ljungman

Alliansstyrelsens kommittéer

Valberedning               Åke Ruus och Kjell Irestam

Antal medlemmar 31 december 2022
Alliansen har 13 medlemmar, det vill säga spårvägsföreningarna. Det totala medlemsantalet inom spårvägsföreningarna belöper sig om ca. 6 700 personer.

Douglas Kjellins resestipendium för ungdom och juniorer
Ilias Ayhan och Hamza Sertcanli, Spårvägens Brottningsklubb har tillsammans utsetts till 2022 års ”Kjellinare”. Båda går i brottningsgymnasiet i Huddinge och åker därifrån direkt till klubbträningen i Liljeholmshallen. De gör 9-10 träningspass i veckan. Båda sköter sina studier exemplariskt och får lägga ned mycket tid på resor till och från skola och träning. Ilias är 18 år, tävlar i klass 63 kg och blev under 2022 svensk mästare både för seniorer och juniorer. Hamza är också 18 år, tävlar i klass 87 kg, blev svensk juniormästare och kom tvåa på senior-SM.

Ilias Ayhan och Hamza Sertcanli.

Årets ledare
För år 2022 har André Magnusson och Torbjörn Hanson från Spårvägens Simförening tillsammans utsetts till Årets ledare inom Spårvägsalliansen. Andre är chefstränare och ansvarig för hela tävlingsverksamheten och organisationen från 9-30 år. Torbjörn är ansvarig tränare för SM-gruppen. Han har skapat en god träningsmiljö och resultatmässigt är 2022 ett av de mest framgångsrika åren i simningens historia.

SPÅRVÄGSFÖRENINGARNA

Spårvägens Badmintonförening

Ordförande: Johannes Hylander – från oktober: Cecilia Lunell

Verksamhetsår: 1 augusti – 31 juli

Antal medlemmar:  666 (varav 580 i åldrar 7-20 år)

Verksamheten bedrivs i Enskede Rackethall och den är av stor omfattning. Spårvägen har flest licensierade spelare i landet. 650 av medlemmarna är delaktiga i träning och tävling. Föreningen har ett tiotal anställda tränare/ledare och därtill 10-15 ideella assisterande tränare. Under 2022 har Spårvägen Badminton tagit medaljer i alla SM-klasser med tyngdpunkt på ungdomssidan. Vid USM blev det 12 medaljer. Vid det egna arrangemanget lag-SM 13,15,17 år var Spårvägen den enda klubb, som tog medaljer i alla klasser.  Seriespelet 2021/22 ändade framgångsrikt. Förstalaget i div 1 och andralaget i div 2 vann båda alla sina matcher. Tredjelaget i div 3 missade segern med 1 poäng. Det unga laget i div 4 hade det tyngre. Efter kvalseger över Kista är Spårvägen åter i den högsta serien, Badmintonligan.  Spårvägen har ett ungt lag som i huvudsak bygger på egna förmågor. I juni hölls KM, landets största, med 204 deltagare. Under sommaren blev Romeo Makboul tvåa i singel vid ungdoms-OS.

Spårvägens Bordtennisklubb

Ordförande: Karsten Inde

Antal medlemmar:  ca. 800

Spårvägen är Sveriges (och kanske Europas) största bordtennisförening. Träningsverksamheten bedrivs i SL Sporthall, Liljeholmshallen och ett antal skolor.  Anders Svensson är sedan 29 år heltidsanställd sportchef. Därtill finns två heltidsanställda tränare, två halvtidsanställda och ett antal timanställda dito. Även parkinsonsektionen har en stöttning. Föreningen har 250 licensierade spelare, flest i landet. Ett speciellt inslag är att ett 30-tal medlemmar med neurologiska sjukdomar, typ Parkinsons sjukdom, omfattas i klubben.
Trots en svag avslutning i Pingisligan kom Spårvägen fyra och blev klara för slutspel.  Laget åkte dock ut direkt i semi mot Eslöv med världsstjärnan Truls Möregård i laget. Skåningarnas lag representerade fyra nationer medan Spårvägens lag helt bestod av spelare ur egna led. I övrigt vann andralaget div 1 och gick upp till Superettan. I div 2 spelade två lag i olika serier. Det ena vann och avancerade till div 1, det andra kom tvåa i sin serie, men avstod kval.
Två lag spelade i div 3, de kom tvåa och trea. Lägg därtill ett otal ungdomslag. På den kvinnliga sidan kom förstalaget tvåa i i div 1, men lyckades inte kvala till Superettan. Man hade också två lag i div 2, varav ett gick upp i div 1.
För fjärde gången blev Spårvägen bästa ungdomsklubb i distriktet. Simon Berglund blev Nordeuropeisk mästare i singel. Vid årsslutet 2022 låg elitlaget i Pingisligan trea, en poäng på efterkälken.
Parkinsonsektionen deltog i VM, där 19 nationer var representerade. Spårvägen erövrade sex VM-medaljer.  Verksamheten som sådan har varit mycket uppmärksammad i rikspressen.

Spårvägens Veteran BTK

Ordförande: Bernt Olsson

Verksamhetsår: 1 januari – 31 december
Antal medlemmar: 45

Pandemin drabbade verksamheten hårt, då många medlemmar befunnit sig i riskgrupper.  Men spelet är igång igen efter det att regeringen utfärdat ”frisedel” i februari. Klubben fyllde under året 30 år. Den nye ordföranden Bernt Olsson ersatte den tidigare Lennart Petterson, som hann med 10 år på posten. Träningen bedrivs i den före detta SL-hallen i Midsommarkransen tre dagar i veckan. Medlemmarna deltar normalt i SM, DM och öppna tävlingar. Flera lag brukar spela i pensionärsserien.

Spårvägens Brasiliansk Jiu Jitsu

Ordförande: Christofer Lee-Klockare

Antal medlemmar: 187

Brasiliansk Jiu Jitsu gör sitt andra år i Spårvägen. Det är den största kampsporten i landet. Den passar väl för ungdomar (inga sparkar). Träningen bedrivs i Liljeholmshallen. Klubben har starka ledare och en ordnad ekonomi. I slutet av maj arrangerade man en stor tävling med 200 deltagare från hela landet. Spårvägen hade 29 egna deltagare och kom tvåa i klubbtävlingen. Den tidigare ordföranden Omid Azad startade klubben under pandemin och den har nu närmare 200 medlemmar. Omid har särskilt hängivit sig åt barn och ungdomar, där hans lärarutbildning inom idrott varit till gagn.

Spårvägens Brottningsklubb

Ordförande: Nebojsa Jovanovic

Antal medlemmar: 150

Verksamheten bedrivs i Liljeholmshallen där man har utmärkta förhållanden med en permanent brottningshall och specialgjord matta.  Brottningssporten har varit klart begränsad av restriktionerna runt pandemin. Nu när hindren hävts blommar verksamheten ut. Från 1 januari kom hela Huddinge Brottarklubb över till Spårvägen med uppemot 200 brottare och över 100 i kö att få komma med. Fem tränare håller i trådarna. Det skall sägas att några år tidigare gick flyttlasset åt motsatt håll. Vid SM för seniorer, antika stilen, blev 17-årige Ilias Ahyan svensk mästare i klass 63 kg. Spårvägen erövrade därtill ett silver genom 18-årige Hamza Sertcanli i 87 kilo och därtill ett brons. Ilias och Hamza går på brottargymnasiet i Huddinge. På ungdoms- och juniorsidan är Spårvägen förhärskande. Man blev bästa klubb både vid USM och JSM. Vid Nordiska mästerskapen (innefattande de baltiska staterna) för 15-17 och 18-20 år hade Spårvägen sex deltagare och tog fyra medaljer. Ungdoms-EM 20 år gav två femteplatser. Svenska Kadettmästerskapen gav två guld och ett brons.  Spårvägen segrade vid Lilla Fyrstads. Spårvägen blev bästa klubb vid tävlingar i Göteborg med 600 deltagare från sex nationer och vid Kungsbacka Open med deltagande av 40 klubbar.

Spårvägens Cykelförening

Ordförande: Thomas Hugosson

Verksamhetsår: 1jan – 31 dec .

Antal medlemmar: 364

Cykel är den enda av Spårvägens föreningar som har sin verksamhet i en annan kommun, Huddinge, med Källbrinks IP som hemadress. Spårvägen är en av Sveriges största cykelklubbar och bedriver en omfattande verksamhet i mountainbike och den populära MTB-skolan. Till detta kommer motionscykling på landsväg för vuxna. Pandemin drabbade inte verksamheten särskilt mycket, då utomhusaktiviteterna kunnat genomföras med förstånd och distans. Arrangemanget Tempo di Grindsjön blev ett mycket bra arrangemang med ett hundratal startande. Den 13 juni invigdes Spårvägens nya Flowtrail, som vänder sig till ungdomar. Kostnaden för den trixiga banan, 2 miljoner kronor, täcktes av bidrag och eget arbete.  Trots denna och andra insatser står ekonomin fortsatt stabil.

Spårvägens Fotbollförening

Ordförande: Claes Swedenstedt

Verksamhetsår 1 jan – 31 dec

Antal medlemmar: 300

Verksamheten har en anställd funktionär, Kjell Ihrestam, en trygg pelare sedan ett 25-tal år, mot vilken föreningen lutar sig.  Därtill finns ledare på ideell basis. Verksamheten är inställd på utbildning och utveckling av barn och ungdomar, i huvudsak bosatta i Skarpnäck.  Många spelare slussas uppåt i seriesystemet till andra klubbar, vilket innebär att Spårvägen i regel oftast har seriens yngsta lag. Representationslaget spelade i div 4 Södra, i år med både vår- och höstomgång till skillnad från pandemiåren, då man bara spelade halv serie. Placeringen i tabellen blev en fjärdeplats. Spårvägen hade också ett lag i div 2 av Stockholmsserien. I Futsal div 2 slutade det med en tredjeplats, men när korten ramlat på plats blev det uppflyttning till div 1 med spel mot en del klubbar hemmahörande i södra Sverige. Föreningen har också ett halvdussin ungdomslag igång i spannet årgång 2006 till 2013. Klubblokalen och planen på Skarpnäcksfältet utgör en trygg hemvist, men en del orosmoln tornar upp sig vid horisonten.  Hammarby försöker tränga sig in och ta över stora delar av Skarpnäcksområdet.

Spårvägens Friidrottsklubb

Ordförande: Andreas Carlborg

Verksamhetsår 1 jan – 31 dec
Antal medlemmar:  642

Klubbens kansli ligger på Östermalms IP. Man har en heltidsanställd kansliansvarig, Ola Svensson och en dito sportchef, Kent Claesson. Till detta kommer en handfull anställda med olika omfattning i sysseLsättningsgrad samt ett 40-tal ideellt verkande ledare/tränare.
Daniel Ståhl är Spårvägen Friidrotts störst lysande stjärna. Han kastade diskus längst i världen för sjunde året i rad. Han blev fyra på VM, av spårvägare är det bara han själv som har en bättre placering i ett OS eller VM, och femma på EM. På nationell nivå vann Spårvägen sex SM-guld på seniornivå, ett inomhus och fem utomhus, där det mest prestigefyllda var kvinnornas Lag-SM.
Tillsammans med Hässelby Friidrott driver klubben Stockholm Marathon-organisationen med närmare en kvarts miljon startande löpare per år i de olika loppen.  År 2022 var det första mer normala året efter två pandemiår, men trots att alla restriktioner var borta blev anmälningssiffrorna klart lägre än 2019. Klubbens ekonomi vilar framför allt på intäkter från Marathongruppens arrangemang och då dessa lopp under 2022 inte återfått tidigare volymer av deltagare, har klubben en fortsatt stor utmaning att hålla en ekonomi i balans, vilket har krävt fortsatt mycket hård kostnadskontroll.

Spårvägens Handbollsförening

Ordförande: Kjell Windahl

Verksamhetsår: 1 maj – 30 april

Antal medlemmar:  30

Hallbristen för denna typ av idrotter är i Stockholm katastrofal. Få träningstider gör att handbollen håller på att dö ut. Dock är Spårvägens hemvist Brännkyrkahallen under renovering och det ryktas att ytterligare två hallar skall byggas intill Brännkyrka läroverk. Damlaget har spelat i div 4, man var ett mål från direkt uppflyttning till trean, där man ändå erbjöds en plats. Föreningen hade också ett Juniorlag -04 i spel säsongen 2022/23. Under året etablerades ett samarbete med GT Söder, dock spelar GT i div 1 och Spårvägen i div 3 i egna namn. Från hösten kämpar båda lagen i de nedre regionerna av tabellen. Spårvägen har också sitt juniorlag i seriespel.

Spårvägens Simförening

Ordförande: Magnus Sundqvist

Antal medlemmar: 2639

Föreningen har en stor, stabil och välskött verksamhet fördelad på fyra bad i Västerort samt Eriksdalsbadet, där elitverksamheten har sin hemvist. I ytterligare två bad, Tensta och Husby, har man på kommunens uppdrag undervisat 800 barn i simkunskap.  Alla trådar utgår från kansliet, som har sitt säte i Vällingby.  10 anställda (med olika anställningsgrad) sköter den omfattande verksamheten, men en viktig del utgör också de ca 60 ideellt verkande ledarna. Varje år lär sig hundratals barn att simma i klubben och av dem fortsätter många i tränings- och tävlingsgrupperna. Parasim står också på programmet, Spårvägen blev bästa paraklubb vid SM. Spårvägen Sim är känd som en skicklig tävlingsarrangör. ”Sim-Sum Riks förde arrangemanget till en ny nivå”.
Michelle Coleman tog en spektakulär långpaus från simningen, men återkom i bra form till höstens SM och VM. SM på lång bana gav 5 guld och på kortbana blev Spårvägen bästa seniorklubb med hela 10 guld, 3 silver och 6 brons.  VM gick med Michelle, men utan Sarah Sjöström. Ändå var Sverige med ett reservbetonat lag bara hårsmånen från sitt VM-guld och världsrekord från 2021. Spinnsidan spinner.  Individuellt kom Michelle femma på 50 m frisim.

Spårvägens Tennisklubb

Ordförande: Marcus Boberg

Antal medlemmar: 800

Mycken kraft och energi går åt att klara driften av tennishallen som står på arrenderad mark vid Kärrtorps IP. Klubben äger och underhåller hallen, som har fyra banor, café och shop. Banorna har hög beläggning med tider kl. 07-22. Det är stort tryck från nya spelare och man kommer därför att bygga ut med ytterligare två banor. Arrendeförhandlingar pågår. Sex heltidsanställda och 19 timanställda sköter verksamheten och därtill kommer många i ideella insatser. Parallellt med detta har styrelsen och tränarna lyckats utveckla klubbverksamheten där 500 barn och vuxna varje vecka är involverade. Klubben har tre damlag och två herrlag i seriespel.  Därtill lag för P15 och F 15. En speciell begivenhet är klubbmästerskapet. 150 spelare från Spårvägen och Hellas deltar.  I resultatlistan redovisas inte klubbtillhörlighet.

Spårvägens Tyngdlyftningsklubb

Ordförande: Christian Kraft

Antal medlemmar:  60

Verksamheten bedrivs i Enskedehallen. Träningstillfällen finns sex dagar i veckan. Klubben har verksamhet och lag i alla klasser på dam- och herrsidan. Seniorlagen i div 1, Ungdom/pojkar respektive flickor, Juniorer, U14 och Veteraner. Spårvägens styrka ligger på ungdomssidan. Ett gott exempel är junioren Victor Sundh, som i juniorklassen är rankad tvåa i landet. Vid junior-SM utsågs han till mästerskapets bäste lyftare, sedan han vunnit sammanlagt i klass 96 kg. Han vann också Nordiska Mästerskapen. Vid senior-SM hade han en andra- och tredjeplats i 89 kg.

Spårvägens Volleybollklubb

Ordförande: Marcel Lafitte

Verksamhetsår: 1 maj – 30 april

Antal medlemmar: 150

Skärholmshallen är hemvist för träning och tävling. Klubben har mest kvinnor/flickor, men också män och en del yngre pojkar. Damernas förstalag spelar i div. 2 och låg vid årsskiftet 22/23 på tredjeplats i tabellen. Andralaget låg i mitten av div 3.  Herrarna har också lag i div 2 och 3. Förstalaget ligger trea och andralaget, nytt, sladdar i de nedre regionerna. För de yngre flickorna finns fyrmannavolley med turneringar varje månad. Flickor 18 spelar i div 3. Både U16 och U18 deltar i SM. På ledarsidan finns tolv personer, men man skulle behöva fler. Nu får man säga nej till många som söker sig till klubben.

ALLMÄNNA FRÅGOR
keyboard_arrow_up