SM-GULDVINNARE

Bengt Ring – han svarade för Spårvägen cykels största triumf

År 1989 vann Bengt Ring SM på linjeloppet över 18 mil, Spårvägen cykels första SM-guld. Han vann det efter att Spårvägen svarat för en suverän lagkörning där Bengt kunde spurta hem tidernas största spårvägentriumf. Bara några månader senare slutade Bengt sin elitsatsning.

Bengt Ring efter SM-triumfen 1989.

Bengt Rings cykelintresse tändes på allvar när Bernt Johansson vann OS-guld 1976. Bengt började då tävla för Fredrikshofs IF, gick som 20-åring vidare till Hässelby SK och kom 22 år gammal till Spårvägen.

– Det var Spårvägen som värvade mig, och vi hade ett bra lag med Roberto Vacchi, Niklas Kindåker och många fler.

Bengt tävlade i fyra år för Spårvägen och hans stora stund, både i Spårvägen och i hela hans cykelkarriär, var SM-guldet i linjeloppet över 180 km 1989. Dagens Nyheter hade nästan en helsida (i det gamla stora formatet) om Bengt Rings skrällseger i Halmstad. Här är ett utdrag från den.

”Bengt Ring, 25-åring från Täby som tävlar för Spårvägen, ansågs inte kvalificerad bland de 25 som ska köra 18-milen vid NM i Roskilde kommande söndag. I går blev han svensk mästare på 18-milen.

I en spurt mellan fem åkare vann han med mindre än en halv hjullängd före PK-bankens Allen Andersson och exproffset Lasse Wahlqvist, Motala.

Spårvägens cykelstall var värt guldet. Cyklisterna hade övertaget under alla de 17 varv gånger 10,6 kilometer som tävlingen omfattade. Vid utgången till sista varvet ledde täten med 44 sekunder. Någon av de sju (som hade brutit sig loss) skulle bli mästare. Två kilometer före mål punkterade Wickholm (också han Spårvägen) på bakhjulet. Wahlqvist gick först genom den första av tre kurvor 400 meter före mål. Ring smet precis före kurvan förbi Hokkanen.

Det var ett perfekt läge för mig, säger Bengt Ring. Under hela sista varvet hade jag legat i bakhjulet på Wahlqvist. Jag bedömde honom som farligast av konkurrenterna.

Ring som studerar på Idrottsfolkhögskolan på Bosön hade tänkt lägga av i våras men övertalades att fortsätta.

Spårvägsbasen Ossian Selling och klubbens fixare nummer ett Thomas Ronnestam såg till att segern firades på ett speciellt sätt. I går eftermiddag slängdes Bengt Ring och Spårvägens matchare Stephan Klang i Nissan under jubel och applåder.”

Så långt Dagens Nyheter.

Så här minns Bengt Ring själv, 31 år efter triumfen:

– Det var en laginsats och vi hade ett bra lag som några dagar tidigare hade kommit trea på lagtempot. I linjeloppet blev det en tidig utbrytning där en spårvägare, Niklas Kindåker, var med så vi andra spårvägare behövde inte köra i klungan, vi fick en bra resa. Sedan var jag med i den avgörande utbrytningen med 3–4 mil kvar. Några av favoriterna, Lars Wahlqvist och Stefan Brykt, var också med i utbrytningen. Vi var 6–7 som var med i spurten och jag lyckades pressa mig först.

– Det blev stort firande. Nissan var vår huvudsponsor så då passade det bra med att jag fick göra ett dopp i Nissan.

Bengt Rings SM-triumf var Spårvägens första svenska mästerskap i cykel. Även i ett 2020-perspektiv, med överblick över ytterligare fem spårvägsguld i cykel, så framstår Bengt Rings SM-seger som klubbens största ögonblick, inte bara för segern som sådan utan att den vanns genom en suverän laginsats.

Bengt var, som han själv säger, ”en allroundcyklist, hyfsad åkstark och bland de bättre på att spurta.” Han körde i B-landslaget men var ett snäpp under de allra bästa. Han var med på många tävlingar utomlands, som i Grekland och Italien, och kunde ibland gå med i utbrytningar men totalt sett var han aldrig bland de bästa.

Några månader efter sitt livs triumf slutade han med cykel. Varför då?

– Jag var 26 år och tyckte jag var jättegammal. Men så här i efterhand ångrar jag mig. Jag slutade för tidigt.

När Bengt år 2020 summerar sin karriär konstaterar han att ”Spårvägen var en jättebra klubb att köra för, vi hade bra sponsring och allt fungerade. SM-guldet var det stora, det var karriärens höjdpunkt.”

Fullständigt namn: Bengt Örjan Ring.
Född: 10 juli 1963.
Familj: sonen Simon (f 1992).
Bott: Täby (hela livet).
Längd/tävlingsvikt: 174 cm, 68 kg.
Arbete: brandman (Storstockholms Brandförsvar).
Klubbar: Fredrikshofs IF (1976–82), Hässelby SK (1983–84), Spårvägens GoIF (1985–89).
Bästa spårvägskamrater: Roberto Vacchi, Niklas Kindåker, Anders Wickholm.
Bästa spårvägsminne: SM-vinsten 1989.
SM-guld: linjelopp 180 km 1989.

Spårvägens SM-guld nummer 243.

Anders Johrén (2020)

Individuella SM-guldvinnare

Flera hundra personer har vunnit individuella SM-guld för Spårvägen. Här presenteras några av alla dessa idrottshjältar.

På sidan individuella Svenska mästare finner du övriga presenterade Svenska mästare.

De första 100 åren – Spårvägen friidrott 1919 – 2019. En 640 sidor initierad berättelse om allt som Spårvägen friidrott varit med om under de första 100 åren. Boken kan köpas för endast 300 kr + frakt.

Mer information finns på Spårvägen Friidrotts webbplats [Öppnas i ett nytt fönster]. Det går också bra att enkelt beställa i formuläret på sidan om Spårvagen 100 år.

Spårvägen GoIF 100 år – 1919 – 2019. En jubileumsskrift baserad på tidigare artiklar i Spårvägen Sport, inklusive klubbpresentationer för alla idrotter, ledare och statistik. Skicka ett e-postmeddelande till info@sparvagen.nu för beställning eller beställ på sidan Spårvagen 100 år.

keyboard_arrow_up